منتديات أحلى استايل
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.


منتدى عام وتقنى ودعم
 
دخولدخول  التسجيلالتسجيل  الرئيسيةالرئيسية  
 

 فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
RRC3
Member
Member
RRC3


سجل فى : 09/09/2008

المساهمات : 1909
العمر : 33
التقييم : 5
من ..
ذكر

فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟ Empty
31102008
مُساهمةفأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ايه اخباركم دلوقتى يا شباب .. يارب نكون بخير والى الله اقرب
قرينا مع بعض الموضوعين اللى فاتوا



وإنهاردة ان شاء الله مع موضوع جديد لذيذ ممتع جدا
يارب اجعله فى ميزان حسناتنا

------------------------------------------------


مش قادر خلاص .. عاوز أرجع أسمع أغاني تاني !!!


لا لا لا لااااااااااااااااااااااااااا


مش هقدر أكمل خلاص ..


أنا بقى لي شهرين مبطل أغاني ... بس خلاص .. مش قادر .. عاوز أسمعها تاني ..
مش قادر أصبر أكتر من كده !!!!!
أنا جبت آخري خلاص !!!



.
.
.


طيب طيب بالراحة .. على مهلك يا سيدي .. هدي أعصابك ..
عاوز تسمع أغاني ؟؟ زي زمان ؟؟
طيب عاوز ترجع تاني تتفرج على روتانا و (ميلوتشي) ؟؟؟
طيب مش قادر تمسك نفسك خلاص و عاوز ترجع تبص ( عاللي رايحة و اللي جاية )
تحت أمر سيادتك ... بس ممكن أكلم طنـ.... قصدي ممكن أكلمك بس الأول ..
بص يا سيدي .. أنا موافق إنك ترجع تسمع و تتفرج و تبص و تعمل كل حاجة ... بس ممكن طلب ( رفيع ) قبل ما تعمل كده ؟؟

بس عاوزك تركز معايا فى الجزء ده شويه

اتخيل نفسك سمعت الأغنية أو اتفرجت على (اللي بالي بالك) أو للبنت اللي ماشية دي ..
و بعدين عاوزك توقف أي (ميكروباص) على طريق (الحاضر- المستقبل) السريع ... و تقول له وديني (نصف ساعة قدام يا أسطى) ...


-لو مافيش ميكروباصات ممكن تاخد حصان عادي هو شكلة حمار مش حصان بس هيقضي الغرض - فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟ Jap
و تشوف نفسك كده ... حاسس بإيه دلوقتي ؟؟؟ فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟ Glasses
حاسس بطعم الأغنية بعد النص ساعة ؟؟؟ و لا (بمتعة المشاهدة) أو بـ(حلاوة البصة) ؟؟
لا ... صح ؟؟
علشان كده ابن القيم من أيام زماااااااااااان قال لك إن بعد الشهوة بحبة صغيرين .. الواحد مش هيحس بأي لذة ... بل على العكس .. هيحس بالضيق و الذل و كل حاجة وحشة ..


قال رحمه الله : " اللذة المحرمة ممزوجة بالقبح حال تناولها مثمرة للألم بعد انقضائها
فإذا اشتدت الداعية منك إليها ففكر في انقطاعها وبقاء قبحها وألمها
ثم وازن بين الأمرين وانظر ما بينهما من التفاوت
...


والتعب بالطاعة ممزوج بالحسن مثمر للذة والراحة
فإذا ثقلت على النفس ففكر في انقطاع تعبها و بقاء حسنها ولذتها وسرورها

و وازن بين الأمرين وآثر الراجح على المرجوح


فإن تألمت بالسبب فانظر إلى ما في المسبب من الفرحة والسرور واللذة يهن عليك مقاساته
وإن تألمت بترك اللذة المحرمة فانظر إلى الألم الذي يعقبها ووازن بين الألمين

ومن فكر في الدنيا والآخرة علم أنه لا ينال واحدا منهما إلا بمشقة ...... فليتحمل المشقة لخيرهما و أبقاهما
"

يبقى بالله عليك العملية يعني تستاهل ؟؟؟
بقى علشان حتة أغنية و لا فيلم مش هتحس بمتعتهم بعد نص ساعة ... تبوظ حالتك النفسية بالشكل ده .. لا .. و اتسجلت عليك سيئات كمان !!


يعني لو كنت صبرت شوية في الأول ... مش كان أحسن ؟؟
هتقول لي يا عم التفكير و (الشيطان صايع) بقى و النفس الأمارة و ..... إلخ إلخ ..
هقول لك اجمد ياد .. و خليك زي الأسد مش زي الكلب ..!!!


اقرأ القصة دي كده .. لابن الجوزي في صيد الخاطر :



" من نازعته نفسه إلى لذة محرمة فشغله نظره إليها عن تأمل عواقبها و عقابها


و سمع هتاف العقل يناديه :
و يحك لا تفعل فإنك تقف عن الصعود و تأخذ في الهبوط
و يقال لك :
ابق بما اخترت
فإن شغله هواه فلم يلتفت إلى ما قيل له لم يزل في نزول


و كان مثله في سوء اختياره كالمثل المضروب :


أن الكلب قال للأسد : يا سيد السباع غير اسمي فإنه قبيح
فقال له : أنت خائن لا يصلح لك غير هذا الاسم
قال :
فجربني فأعطاه شقة لحم و قال : احفظ لي هذه إلى غد و أنا أغير اسمك
فجاع و جعل ينظر إلى اللحم و يصبر


فلما غلبته نفسه قال : و أي شيء باسمي ؟ و ما كلب إلا اسم حسن فأكل..!!!
و هكذا الخسيس الهمة القنوع بأقل المنازل المختار عاجل الهوى على آجل الفضائل

فالله الله في حريق الهوى إذا ثار و انظر كيف تطفئه
فرب زلة أوقعت في بئر بوار و رب أثر لم ينقلع
و الفائت لا يستدرك على الحقيقة
فابعد عن أسباب الفتنة فإن المقاربة محنة لا يكاد صاحبها يسلم "
هتقول لي الكلب يعمل إيه و هو شايف حتة اللحمة قدامة ؟؟؟
ما هو طول ما هو قاعد قدامها كده أكيد هيضعف و ياكلها في الآخر ..
برضه هقول لك هو المفروض ما كانش يقعد (يبحلق) فيها كده و يفكر في حتة اللحمة دي و يشغل نفسه بحاجة تانية .. لأنه طول ما هو بيفكر فيها يبقى هياكلها ..

علشان كده ابن القيم قال :
"
وأعلم أن الخاطرات والوساوس تؤدي متعلقاتها إلى الفكر

فيأخذها الفكر فيؤديها إلى التذكر

فيأخذها الذكر فيؤديها إلى الإرادة

فتأخذها الإرادة فتؤديها إلى الجوارح والعمل فتستحكم فتصير عادة ...

فردها من مبادئها أسهل من قطعها بعد قوتها وتمامها.


فصلاح الخواطر بأن تكون مراقبة لوليها وإلهها

صاعدة إليه دائرة على مرضاته ومحابه فإنه سبحانه به كل صلاح ومن عنده كل هدى ومن توفيقه كل رشد ومن توليه لعبده كل حفظ ومن توليه وإعراضه عنه كل ضلال وشقاء فيضفر العبد بكل خير وهدى ورشد بقدر إثبات عين فكرته في آلائه ونعمه وتوحيده وطرق معرفته وطرق عبوديته وإنزاله إياه حاضرا معه مشاهدا له ناظرا إليه رقيبا عليه مطلعا على خواطره وإرادته وهمه فحينئذ يستحي منه ويجله أن يطلعه منه على عورة يكره أن يطلع عليها مخلوق مثله أو يرى بنفسه خاطرا يمقته عليه
"


يعني اقطع الطريق من الأول ... ما تفكرش أصلا في الأغاني و انت مش هتسمعها ..., و اشغل نفسك بحاجة تانية علشان ما ترجعلهاش ,
و زي مابيقولوا :
من تلمح حلاوة العافية هانت عليه مرارة الصبر
يعني أهم حاجة تقطع الطريق من الأول ... و لو لقيت (العملية باظت) ...

خد التاكسي إياه للمستقبل نص ساعة قدام و اتخيل نفسك ...

ايه اللي فاضل لك بعد سماع الأغنية أو قضاء الشهوة دي ...

مافيش حاجة غير الذنب اللي اتسجل عليك ... و اللذة راحت و خلاص ..
و أختم كلامي بكلام ابن الجوزي رحمه الله في صيد الخاطر :
من عاين بعين بصيرته تناهي الأمور في بداياتها ،
نال خيرها ، و نجا من شرها .
و من لم ير العواقب غلب عليه الحسن ،
فعاد عليه بالألم ما طلب منه السلامة ، و بالنصب ما رجا منه الراحه .
و بيان هذا في المستقبل ، يتبين بذكر الماضي ،

و هو أنك لا تخلو :
أن تكون عصيت الله في عمرك ، أو أطعته .


فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟



هيهات رحل كلٌ بما فيه !



فليت الذنوب إذ تخلت خلت !

.
.
.


آه و الله ... رحل كلٌ بما فيه !!!
و لم يبقى إلا أثر الذنوب !!!



علشان كدة ..
لما تبقى عاوز تعمل طاعة .. و تكسل
خد "التاكسي إياه" نص ساعة قدام , و شوف كده حالك .. هتلاقي إن التعب بتاع الطاعة راح ... و حسناتها اتسجلت

و برضه لما تيجي تعمل معصية .. خد التاكسي برضه , هتلاقي إن لذة المعصية خلصت , و السيئة اتسجلت




هداني الله و إياكم لما فيه الخير ..



و وفقنا و إياكم لما يحب و يرضى .



و رزقنا الجنة و أجارنا من النار ...



و لا تنسوا الدعاء ...



و جزاكم الله خيرا على المرور ..




منقـــــــ من منقول للإفاده ــــــــول

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://stopmove.com
مُشاطرة هذه المقالة على: reddit

فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟ :: تعاليق

( عشتار )
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة السبت 01 نوفمبر 2008, 12:53 am من طرف ( عشتار )
لا اقتنع بان الغناء محرم

هذا رايي طبعا

ولكم حريه الرأي Very Happy
RRC3
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة السبت 01 نوفمبر 2008, 4:46 pm من طرف RRC3
جزاك الله كل خير على المرور

و أنا أحترم رأيك
بس دا حكم

Very Happy
( عشتار )
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة السبت 01 نوفمبر 2008, 6:14 pm من طرف ( عشتار )
RRC3 كتب:
جزاك الله كل خير على المرور

و أنا أحترم رأيك
بس دا حكم

Very Happy


العفو Very Happy

وممكن اعرف من هذا صاحب الحكم ؟ tongue
Anonymous
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة السبت 01 نوفمبر 2008, 8:08 pm من طرف زائر
جزاك الله الففففففف خير
وجعله في ميزان حسناتك
RRC3
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة السبت 01 نوفمبر 2008, 10:04 pm من طرف RRC3
{اسير~الدموع} كتب:
جزاك الله الففففففف خير
وجعله في ميزان حسناتك
RRC3
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة الأحد 02 نوفمبر 2008, 12:01 am من طرف RRC3
( عشتار ) كتب:
RRC3 كتب:
جزاك الله كل خير على المرور

و أنا أحترم رأيك
بس دا حكم

Very Happy



العفو Very Happy

وممكن اعرف من هذا صاحب الحكم ؟ tongue


abdoadel كتب:
قوله تعالى: { ومن الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم ويتخذها هزوا أولئك لهم عذاب مهين } [سورة لقمان: 6]

قال حبر الأمة ابن عباس رضي الله عنهما: هو الغناء، وقال مجاهد رحمه الله: اللهو: الطبل (تفسير الطبري) وقال الحسن البصري رحمه الله: "نزلت هذه الآية في الغناء والمزامير" (تفسير ابن كثير).

قال ابن القيم رحمه الله: "ويكفي تفسير الصحابة والتابعين للهو الحديث بأنه الغناء فقد صح ذلك عن ابن عباس وابن مسعود، قال أبو الصهباء: سألت ابن مسعود عن قوله تعالى: { ومن الناس من يشتري لهو الحديث } ، فقال: والله الذي لا إله غيره هو الغناء - يرددها ثلاث مرات -، وصح عن ابن عمر رضي الله عنهما أيضا أنه الغناء.." (إغاثة اللهفان لابن القيم).

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: « ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الحر و الحرير و الخمر و المعازف، و لينزلن أقوام إلى جنب علم، يروح عليهم بسارحة لهم، يأتيهم لحاجة، فيقولون: ارجع إلينا غدا، فيبيتهم الله، ويضع العلم، ويمسخ آخرين قردة وخنازير إلى يوم القيامة » (رواه البخاري تعليقا برقم 5590، ووصله الطبراني والبيهقي، وراجع السلسلة الصحيحة للألباني 91).


ابراهيم
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة الأحد 02 نوفمبر 2008, 3:16 pm من طرف ابراهيم
جزاك خيرا
RRC3
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة الأحد 02 نوفمبر 2008, 4:26 pm من طرف RRC3
و إياك أخي الكريم
Very Happy
قمر
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة الثلاثاء 30 ديسمبر 2008, 6:42 pm من طرف قمر
فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟ Df960bc9d81wm2
RRC3
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة الثلاثاء 30 ديسمبر 2008, 7:00 pm من طرف RRC3
و فيكي يا أختي الكريمة
Very Happy
MAX KAS
رد: فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟
مُساهمة الثلاثاء 26 يوليو 2011, 7:36 am من طرف MAX KAS
ثآآنكسسس.~||
 

فأين لذة معصيتك ؟ و أين تعب طاعتك ؟

الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات أحلى استايل :: استراحه اعضاء احلى ستايل :: المنتدى الاسلامى-
انتقل الى:  
جميع الحقوق محفوظه لاكاديميه  احلى ستايل©ahlastylDigit@lالاعلى |الرئيسيه |قوانين المنتدى | احصائيات | احلى منتدى